کاربر میهمان خوش آمدید    

signin signup
جمعه, ‍۲۹ فروردین ۱۳۹۳
Friday, Apr 18, 2014
bhowco
تصویر تصادفی از گالری عکس
آمار سایت
کل کاربران: 2849
بازدید امروز: 4145
بازدید دیروز: 11783
بازدید ماه جاری: 205209
بازدید سال جاری: 205209
کل بازدید‌ها: 4061316
'
شرایط کار در آلمان
شرایط کار

 
شرایط کار در آلمان عمدتاً به قانون کار آلمان ( Arbeitsgesetze ) توافقهای جمعی ( Tarifvertrag ) و مفاد قرارداد بین کارفرما و کارمند ( Arbeitsvertrag ) بستگی دارد. افراد خارجی تحت شرایط کاری یکسان با شهروندان آلمانی استخدام می شوند اگر چه قوانین گوناگونی در خصوص کارمندان رده های مختلف مثلاً سرپرستان مدیران و کارمندانی که مستقیماً با مردم سر و کار دارند اعمال می شود. بطور کلی حقوق و مزایای کارمندان پاره وقت مشابه کارمندان تمام وقت ( البته متناسب با ساعت کاری )است.
 
کارمندان در آلمان از شرایط عالی استخدام و مزایای تامین اجتماعی ( البته بخشی از آن را خود می پردازند ) و حقوق جامع تحت قوانین کار توافقهای جمعی و عرف استخدامی محلی برخوردارند.

قوانین کار ( که بسیارند ) کوچکترین شرایط استخدام را به تفصیل بیان میکنند و شامل ساعات کاری پرداختهای اضافه کاری تعطیلات دوره های آزمایشی مهلت اخطار به کارمند پیش از برکناری از کار اخراج مقررات سلامتی و ایمنی و حقوق اتحادیه کارگری میشوند. توافقهای جمعی بین اتحادیه های بزرگ کارگری و کارگران و انجمن های کار فرمایان در بسیاری از صنایع مورد بحث قرار می گیرند و در مورد همه کارمندان و کارگران آن صنعت بدون توجه به اینکه آنها از اعضایی هستند که حق عضویت می پردازند یا خیر اعمال می شوند. این توافقها حداقل میزان دستمزد برای هر یک از مشاغل رده های اصلی استخدامی را در آن صنعت مشخص میکند در ضمن ساعات مجاز کاری و اغلب حتی زمان تعطیلات را تحت نظر دارند.
 
همانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی همه موسسات تجاری که تعدادی کارمند ( یا کارگر) دارند باید شورای کارگری ( Betriebsrat ) داشته باشند. با وجود این در آلمان وظایف و اختیارات شورای کارگری را قانون به دقت شرح می دهد بطوری که نمایندگان کارمندان ( یا کارگران ) به عنوان یک هیئت مشورتی برای مدریت عمل میکنند. طبق قانون آلمان شورای کارگری باید به کلیه اطلاعات مالی مهم دسترسی منظم و دایم داشته باشد و در جریان تدابیر و خط مشی های اصلی اداره امور و بازار یابی شرکت ( یا موسسه ) قرار بگیرند.

این شورا باید قبل از هر گونه تصمیم گیری مهم و موثر بر نیروی کار مورد مشورت قرار گیرند از جمله تصمیماتی که درباره نیروی مازاد جابجایی یا اضافه کاری یا کاهش ساعات کار و بسیاری موارد اداری روزمره شامل استخدام و اخراج کارکنان حتی مدیران اجرایی مورد مشورت قرار می گیرد. این شورا حتی می تواند به کارفرما اجازه وضع برخی شرایط نیروی کار را بدهد شرایطی که حتی مخالف با قانون کار یا توافقهای جمعی باشند و این در صورتی است که تشخیص دهند این کار برای حفظ و حمایت از کار و حقوق کارمندانی که نمایندگی آنها را به عهده دارد لازم است.


شرایط کلی استخدام 


هنگام مذاکره در مورد شرایط استخدام برای انتصاب شغلی در آلمان توجه به نکات درج شده در فهرست ذیل مفید خواهد بود. نکته های ارائه شده تحت عنوان مشاغل عمومی در مورد اکثر مشاغل صدق می کنند در حالیکه موارد ارائه شده تحت عنوان مشاغل مدیریتی معمولاً مربوط به سمت های مدیریتی و اجرایی سطح بالاست.
 
 مشاغل عمومی


 • حقوق :
 • آیا کل حقوق ( با محاسبه هزینه ها ) به مارک پرداخت می شود یا یورو ویا در کشور دیگری ( با ارز رایج متفاوتی ) پرداخت خواهد شد و تنها مخارج زندگی در آلمان به کارمند پرداخت خواهد گشت ؟
 • آیا مجموع مبلغ حقوق با در نظر گرفتن هزینه بالای زندگی در آلمان کافی است؟ آیا حقوق مبتنی بر شاخص است؟
 • چه موقع و هر چند وقت یکبار میزان حقوق مورد تجدید نظر قرار می گیرد؟
 • آیا حقوق شامل 13 ماه حقوق در سال کمک هزینه تعطیلات و پاداش های سالانه یا اتمام قرار داد هست؟
 • آیا برای اضافه کار مبلغی در نظر گرفته می شود؟ یا در مقابل ساعات اضافه کاری مرخصی منظور می شود؟
 
 هزینه های جابجایی:


 - آیا هزینه جابجایی یا نقل مکان پرداخت می شود؟
 - آیا این مبلغ شامل هزینه های سفر برای همه اعضای خانواده می شود یا خیر؟
 - آیا محدودیتی وجود دارد و آیا مبلغ پرداختی کفایت هزینه ها را می کند؟
 - آیا چنانچه پیش از سپری شدن مدت مشخصی استعفا دهید ملزم به باز پرداخت هزینه های جابجایی ( یا در صدی از آن ) خواهید شد؟
 - آیا ملزم هستید هزینه های جابجایی را از قبل پرداخت کنید؟ ممکن است هزینه جابجایی اثاثیه یک منزل معمولی به چند هزار مارک برسد.
 - اگر کارفرما شما را پیش از گذشت زمان مشخصی اخراج کند تحت چه شرایطی هزینه های بازگشت به وطن پرداخت یا جبران می شوند؟
 - اگر استخدام برای مدت زمان محدودی باشد آیا کار فرما هزینه های نقل مکان شما را هنگام ترک آلمان پرداخت خواهد کرد؟
 - اگر وسایل و اثاث منزل را به آلمان انتقال نمی دهید آیا مبلغی برای خرید اثاثیه در آلمان در نظر گرفته شده است؟
 - آیا هزینه های نقل مکان شامل حق الزحمه های قانونی و حق الزحمه آژانس املاک در هنگام بازگشت نیز می شود؟
 - آیا کارفرما از خدمات شرکت های مشاوره نقل و انتقال استفاده می کند؟
 
 
 محل سکونت:


 - آیا کارفرما هزینه هتل ( یا هزینه اجاره ) را تا زمانی که محل سکونت ثابتی بیابید متقبل می شود؟
 - آیا محل سکونت یا رانه دار یا مجانی ( اعم از موقت یا دائم ) فراهم است؟ در اینصورت آیا مبله است یا خیر؟
 - آیا شما باید هزینه خدمات شهری مثل برق گاز و آب را بپردازید؟
 - چنانچه محل سکونت توسط کارفرما فراهم نشده است آیا مساعدت و همکاری ( لازم ) برای یافتن محل مناسب انجام می شود؟ این کمک شامل چه مواردی است؟
 - آیا هزینه هایی را که در زمان جستجو برای محل سکونت متقبل می شوید به شما می پردازند؟
 
 ساعات کاری:


 - ساعات کاری هفتگی چقدر است ؟
 آیا سیستم ساعات کاری شناور توسط کارفرما اعمال می شود؟ در این صورت ساعات ثبت کاری کدامند؟ چه وقت باید شروع به کار کنید؟
 - آیا می توانید در مقابل ساعات اضافه کاری مرخصی بگیرید و یا کسر کاری خود را بعداً جبران کنید؟
 - آیا ملزم به اعلام ساعت ورود و خروج هستید؟
 - آیا در این مورد که بجای اضافه کاری مرخصی بگیرید یا حقوق بیشتری دریافت کنید حق انتخاب دارید؟
 - آیا لازم است برای جبران تعطیلات اضافی رسمی شرکت هر هفته ساعات بیشتری کار کنید؟
 
 حق مرخصی:


 - چند روز مرخصی استحقاقی سالانه دارید؟ آیا با افزایش سن میزان آن بالا می رود؟
 - تعطیلات عمومی با حقوق چه روزهایی هستند؟ آیا هنگامی که یک روز تعطیل عمومی با سه شنبه یا پنچ شنبه مصادف می شود به ترتیب دوشنبه یا جمعه تعطیل می شوند؟
 - آیا سفر هوایی مجانی به کشور زادگاهتان یا هر جای دیگری برای شما و خانوادتان در نظر گرفته شده است؟ در اینصورت هر چند وقت یکبار؟
 
 بیمه:


 - آیا علاوه بر بیمه اجباری تحت پوشش بیمه دیگری نیز هستید؟
 - آیا بیمه عمر رایگان برای شما منظور می شود؟
 - آیا برای شما و خانواده تان بیمه درمانی در نظر گرفته می شود؟ در اینصئرت شامل چه مواردی می باشد؟
 - اگر بیمار یا دچار سانحه شوید حقوقتان را تا چه مدتی دریافت می کنید؟
 
 مستمری شرکت:


 - چه در صدی از حقوقتان را باید به عنوان مستمری بپردازید؟
 - آیا این امکان وجود دارد که مبلغی را یکجا به صندوق مستمری بپردازید تا مستمری کامل یا بیشتری دریافت کنید؟
 - آیا مستمری قابل انتقال به کارفرمای دیگر یا محل دیگری با همان کارفرما می باشد؟
 
 کارفرما:


 - چشم انداز کاری آینده کارفرما چیست؟
 - آیا میزان سود دهی و ترقی او رضایت بخش است؟
 - آیا از شهرت خوبی به عنوان کارفرما برخوردار است؟
 - آیا میزان جایگزینی کارکنان بالاست؟ در اینصورت علت چیست؟
 
 - آیا کلاس های مجانی یا یارانه دار زبان آلمانی برای شما و همسرتان منظور شده است؟
 
 - آیا هزینه رفت و آمد از محل سکونت شما در آلمان به محل کارتان پرداخت می شود؟
 
 - آیا محل پارک مجانی یا یارانه دار ( جهت اتومبیل تان ) در محل کار در نظر گرفته شده است؟
 
 - آیا رستوران رایگان یا یارانه دار در شرکت وجود دارد؟ در غیر این صورت آیا هزینه ناهار پرداخت می شود؟ برخی از شرکت ها و موسسات آلمانی غذاخوریهای عالی برای کارمندان خود دارند که هم از نظر پولی و هم از نظر زمانی به صرفه است.
 
 - آیا کارفرما امکان هر گونه تعلیمات یا آموزش تخصصی را در صورت لزمو در خارج از کشور فراهم کرده است یا هزینه آن را می پردازد؟آیا قسمتی از هزینه یا کل هزینه آموزش های غیر ضروری مثل کامپیوتر یا دوره زبان را متقبل می شود؟
 
 - آیا لباس کار یا روپوش رایگان فراهم شده است؟ آیا کارفرما برای نظافت لباس های کار ( اعم از گارگاهی و دفتری )مبلغی پرداخت می کند؟
 
 - آیا کارفرما امتیازهای جنبی مثل خدمات بانکی درون سازمانی یارانه دار یا وام هایی با بهره کم سوخت ارزان فروشگاه کارکنان یا تخفیف محصولات امکانات ورزشی و اجتماعی و بلیت های یارانه دار به طور مثال برای تئاتر یا وقایع ورزشی برای کارکنان در نظر گرفته است؟
 
 - آیا فهرستی مکتوب از شرح وظایف خود دارید؟
 
 - آیا شرایط استخدام شما بصورت کتبی تایید شده اند؟ برای ملاحظه فهرستی از مفاد احتالی شرایط استخدامی به صفحات بعد رجوع کنید.
 
 - چنانچه اختلافی در مورد حقوق یا شرایط کاریتان پیش آید قرار داد استخدامی شما تحت قانون کدام کشور تعبیر و تفسیر خواهد شد؟
 
 
 
 سمت های مدریتی:


 - آیا هزینه خصوصی فرزندانتان پرداخت می شود یا یارانه به آن تعلق می گیرد؟ آیا کارفرما هزینه های مدرسه شبانه روزی را در آلمان یا خارج از آن متقبل می شود؟
 - آیا حقوقتان مبتنی بر شاخص است و آیا در مقابل تضعیف ارزش پولی و افزایش هزینه های زندگی مورد حمایت می باشد؟ این امر بخصوص زمانی مهمتر است که حقوق شما به یکی از ارزهای خارجی که دستخوش نوسانات بسیار می شود و یا در مقابل مارک و یورو از ارزش آن کاسته می شود پرداخت گردد. آیا برای کار در آلمان مبلغی به عنوان کمک هزینه کار در خارج دریافت می دارید؟
 - آیا صندوق مستمری تسهیم نشده ( که هزینه آن را فقط یک کارفرما می پردازد) بعلاوه طرح مستمری اجباری آلمان برای کارکنان وجود دارد؟ آیا قابل انتقال است و در اینصورت شرایط آن چیست؟
 - آیا هزینه های نقل مکان به آلمان باز پرداخت خواهند شد؟ بطور مثال هزینه فروش منزل استخدام مشاور مسکن برای اجاره آن و یا سپردن وسایل خانه به انبار.
 - آیا کارفرما برای استخدام نظافتچی مبلغی می پردازد و یا در پرداخت هزینه خدمتکار یا آشپز مشارکتی دارد؟
 - آیا اتومبیل در اختیارتان قرار می گیرد؟ آیا با راننده است؟
 - آیا از مزایای گوناگونی مثل عضویت در یک باشگاه یا داشتن کارت اعتباری رایگان بهره مند خواهید بود؟
 - آیا مبلغی برای هزینه های تفریح و سرگرمی منظور شده است؟
 - آیا برای خرید پوشاک مبلغی در نظر گرفته شده است؟ مثلاً در صورتی که در فصل زمستان از مناطق گرمسیری وارد آلمان شوید نیاز خواهید داشت پوشاک زمستانی نو برای خود تهیه کنید.
 - آیا چنانچه از کار بر کنار و یا اخراج شوید خسارت وارده به شما جبران می شود؟ پرداخت حقوق بیکاری یا حق سنوات خدمت به همه کارکنان در آلمان اجباری است ( به نسبت طول دوران خدمت ) اما مدیران اجرایی اغلب در صورت برکناری از کار مثلاً پس از تصاحب شرکت توسط یک شرکت دیگر مبلغ سخاوتمندانه ای دریافت میکنند.
  
قرارداد های استخدام


طبق قانون آلمان به محض اینکه شما مسئولیتی را بپذبرید که در مقابل انجام آن انتظار می رود دریافت پول داشته باشید در واقع یک قرارداد کاری منعقد کرده اید اگر چه کارکنان تقریباً همیشه یک قرارداد استخدام مکتوب ( Arbeitsvrtrag ) در اختیار دارند که نشان دهنده وجود یک ارتباط کاری رسمی ( Arbeitsverhaltnis ) می باشد. ارتباط کاری طبق قوانین کار در آلمان ( Arbeitsgesetze) رسماً تنظیم می شود که این قوانیندر برگیرنده شرایط خاص برای تقریباً کلیه جنبه های استخدامی است.
 قرارداد استخدام استاندارد معمولاً قرار دادی (( نا محدود )) ( unberfristete Vertrag) تلقی می شود به این معنی که برای مدت نامحدودی اعتبار دارد و معمولاً بسته به نوع شغل یا حرفه شامل یک دوره آزمایشی یک تا سه ماهه می شود که در این مدت هنوز قرار داد به شکل قانونی و قابل اجرا برای طرفین در نیامده است.
 قرارداد(( محدود )) استخدام ( befristete Vertrag) قراردادی برای مدت مشخص معمولاًبین 6 تا18 ماه می باشد. بطور معمول کار در زمان انقضای مدت قرارداد به پایان می رسد و این تاریخ باید در قرار داد ذکر شود اما تحت شرایط معینی ممکن است رابطه کاری تا مجموعاً 2 سال تمدید شود. چنانچه یکی از کارکنان پس از پایان مدت قرار داد محدود به کار خود ادامه دهد بطور اتوماتیک ( خودکار ) تحت قوانین قرارداد نا محدود قرار میگیرد و همانند یکی از کارکنان ثابت شرکت با او رفتار می شود حتی اگر قرارداد مکتوبی تنظیم نشده باشد. قراردادهای محدود معمولاً فقط در مواقعی که شرکت یک نفر را به عنوان جانششین موقت نیاز دارد مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً هنگامی که یکی از افراد کلیدی در مرخصی زایمان به سر می برد و یا شرکت قصد دارد پروژ خاصی را بدون استخدام کارکنان اضافی دائم به اتمام برساند. قوانینی که قرار دادهای محدود را کنترل میکنند خشک و جدی و تا حدودی پیچیده اند.
 کلیه قراردادهای استخدام تابع قانون آلمان هستند و ممکن است ارجاعاتی نیز به مقررات دیگر مثل توافقهای جمعی صورت بگبرد. هر موردی در قرارداد که با مفاد قانونی مغایرت داشته و برای کارکنان غیر منصفانه باشد ممکن است در دادگاه کار ( Arbeitsgericht) مورد رسیدگی قرار گیرد اما در واقع چنانچه همه یا برخی از حقوق شما با توجه به قانون یا توافقهای جمعی نادیده گرفته شود شما مجاز خواهید بود قراردادتان را با کارفرما نیمه کاره هاه کنید. شما باید پیش از امضای هر قراردادی از مفاد آن کاملاً آگاه شده باشید. چنانچه زبان آلمانی شما روان و سلیس نباشد سعی کنید که ترجمه انگلیسی آن را تهیه کنید( که احتمال وجود آن ضعیف است ) یا حد اقل در خواست ترجمه شفاهی آن را بنمایید تا بعد ها بطور ناخوشایندی شگفت زده و غافلگیر نشوید.


شرایط استخدام 

 شرایط استخدام ( ) در بر گیرنده قوانین و مقررات کلی یک کارفرما درباره شرایط کار و مزایایی است که در مورد همه کارکنان صدق می کند مگر اینکه قرارداد استخدام به گونه ای دیگر ذکر شده باشد. شرایط استخدام احتمالاً شامل موارد ذیل خواهد بود:

• اعتبار و قابلیت اجرای شرایط استخدام
• حقوق و مزایا
• حقوق 13 ماهه و پاداش
• ساعات کاری و اضافه کاری
• مقررات ساعات کاری شناور
• هزینه های مسافرت و نقل مکان
• تامین اجتماعی
• بیمه خدمات درمانی
• صندوق مستمری شرکت
• بیمه بیکاری
• بیمه حقوق
• تعطیلات سالیانه
• تعطیلات عمومی
• مرخصی اظطراری و ازدواج
• هزینه های پرداختی
• دوره های آزمایشی و مهلت اختار قبل از برکناری و یا ترک کار
• آموزش و تعلیم
• بارداری و زایمان
• محدودیت های کار نیمه وقت
• تغییر شغل و لزوم حفظ اسرار شرکت
• پذیرش هدایا
• بازنشستگی
• اخراج
• عضویت اتحادیه و شورای کارکنان
کلیه موارد فوق در این فصل توضیح داده شده اند و یا فصل مرجع دیگری معرفی شده که در آن به جزئیات بیشتری پداخته شده است.

اعتبار و قابلیت اجرا



شرایط استخدام معمولاً در یک پاراگراف به بیان تاریخ اجرای قرار داد و شخصی که موارد در مورد او اعمال خواهند شد می پردازد.

حقوق و مزایا



میزان حقوق شما ( Lohn/Gehalt) در قرار داد استخدام قید و جزئیات دیگر مربوط به تجدید نظر در حقوق افزایش های پیش بینی شده حقوق و افزایش هزینه های زندگی نیز منظور میشود. میزان حقوق در قرارداد های کاری معمولاً به طور کلی ( Brutto) بیان می شود یعنی قبل از اعمال کسورات و مزایا مالیات ها و تامین اجتماعی حقوق افراد معمولاً به صورت ماهیانه پرداخت می شودهر چند ممکن است بسته به نوع کار پیشنهادی در قرار داد بر پایه ساعتی ماهیانه یا سالیانه ذکر شود. چنانچه پاداشی پرداخت شود مثلاً حقوق ماه سیزدهم و یا به اصطلاح (( پاداش تعطیلات )) تابستان این موارد در قرارداد استخدام شما قید شده اند. به هر حال چنانچه در قرارداد شما حقوق سالیانه ذکر شده باشد باید آن را تقسیم بر 13/5,13 و یا 14 کنید تا به پرداختی کلی ماهانه برسید رقم دقیق به این بستگی دارد که پاداش ها و مزایای شما چگونه محاسبه شده اند (به توضیحات بعدی رجوع کنید ).نکات کلی مثل پرداخت حقوق به بانک یا حساب پستی و تاریخ پرداخت حقوق معمولاً در شرایط استخدام آورده شده اند. یک برگه پرداخت حقوق به شما ارائه می شود( بیشتر شبیه به سندی یک صفحه ای است ) که حقوق مزایا و هر گونه حق بیمه یا پرداخت خاص با جزئیات در آن شرح داده شده است و مالیات و هرگونه کسورات دیگر را نیز ارائه می دهد ( هم سهم شما و هم سهم کارفرما ).


بطور کلی میزان حقوق افراد در آلمان سالی یکبار حوالی نوامبر/ دسامبر بازنگری می شود و افزایش پرداختها از اول ژانویه سال آینده اعمال می شوند. علاوه بر افزایش حقوق توافق شده عمومی ممکن است به برخی کارکنان افزایش حقوق اندکی به علت (( حسن انجام کار )) تعلق گیرد اما مقدار بودجه کلی موجود برای چنان مواردی پس از بررسی دقیق توسط شورای کارکنان تعیین می شود.

حقوق 13 ماهه و پاداش



اکثر کارفرمایان در آلمان حقوق سالیانه کارکنان خود را در 13 (و برخی اوقات 14 ) نوبت و نه 12 نوبت پرداخت می کنند. اگر در قرار داد استخدامتان پاداش (( تعطیلات )) ذکر شده باشد این معمولاً بدان معنی است که نصف حقوق ماه سیزدهم در تابستان ( معمولاً در ماه جولای ) و نصف دیگر در پایان سال پرداخت می گردد. در برخی از سمتهای مدیریتی حقوق کامل یک ماه یکبار در جولای و بار دیگر در پایان سال یا در ماه دسامبر یا اوایل ژانویه به عنوان حقوق ماه چهاردهم پرداخت می شود. در هر حال حقوق سالیانه مذکور در قرارداد شما مهمترین رقم می باشد. این رقم را بر 13 یا 14 تقسیم کنید تا حقوق کامل ماهیانه شما مشخص شود. در اولین و آخرین سال استخدام در صورتی که یک سال کامل کار نکرده باشید حقوق ماه 13 و پاداش تعطیلات شما متناسباً پرداخت می گردد.
برخی از کارفرمایان بطور داوطلبانه پاداش اضافه سالیانه (Gratifikation) برای کارکنان خود در نظر می گیرند که بر اساس عملکرد انفرادی کارکنان یا سود خود کارفرما تعیین می شود. چنانچه شما بر اساس یک قرار داد و برای مدت زمان مشخصی استخدام شده باشید ممکن است یک پاداش اتمام کار بسته به شرایط و مفاد قرارداد دریافت کنید.

ساعات کاری و اضافه کار


ساعات کاری ( Arbeitsstunden) در آلمان بسته به کارفرما سمت شما یا صنعتی که در آن مشغول بکارید و توافقهای جمعی محلی یا صنفی مربوط به حرفه مورد نظر متفاوتند. متوسط ساعت کار هفته ای 37 ساعت در برخی از صنایع بطور رسمی 35 ساعت است و یا حتی ممکن است هفته کاری آنها 4 روز باشد به این منظور که تا حد امکان از تعداد بیشتری گارگر استفاده کنند. اگر شما بیش از تعداد ساعات استاندارد هفتگی کار کرده باشید معمولاً باید اضافه کاری به ارزش حداقل 25% دریافت کنید ( یعنی 125 درصد نرخ عادی ساعتی ). در آلمان نرخ اضافه کاری اغلب به ساعاتی بستگی دارد که اضافه کاری در آن انجام شده است یعنی نرخ اضافه کاری بعد از 9 یا 10 شب در مقایسه با ساعت کاری ((عادی )) بیشتر خواهد بود. حداقل نرخ اضافه کاری در روزهای شنبه یکشنبه می باشد. کارفرمایان میتوانند برای جبران کار آخر هفته یا تعطیلی پیشنهاد مرخصی کنند که باید بر حسب نرخ اضافه کاری محاسبه شود (بطور مثال مرخصی دو برابر برای کار یکشنبه و 5/1 برابر برای شنبه).

کارکنان حقوق بگیر بخصوص مدیران اجرایی و روئسا عموماً مبلغی برای اضافه کاری دریافت نمی کنند اگر چه این امر به قرار داد استخدامی و رده قانونی آنها در شرکت بستگی دارد . ممکن است کارکنان حقوق بگیر بخصوص در تعطیلات و روزهای آخر هفته مرخصی جبرانی داشته باشند و این در صورتی است که حضورّآنها خارج از ساعت و برنامه کاری عادی به دلایلی لازم باشد.

در برخی از صنایع خصوصاً تولید صنعتی یا کارخانه ها ساعت کاری ممکن است نسبتاً زودتر شروع شود یعنی 7 یا 30/7 صبح و ساعت 30/3 یا 4 بعد از ظهر بسته به مدت زمان اشتراحت و ناهار خاتمه یابد. موسساتی که ساعات کار با ساعت 35 یا 37 ساعت در هفته ممکن است بعد از ظهر روز جمعه کاملاً تعطیل باشند.
در آلمان زمان تعطیلی کار برای استراحت یا صرف قهوه یا چای دقیقاً در برنامه گنجانده شده است شاید به این دلیل که حق استراحت ( مثل هر مورد دیگری ) هم در قانون و هم در قراردادهای اکثر اتحادیه ها قید شده است. برای دفاتر و شرکتها داشتن زمان استراحت برنامه ریزی شده در صبح و بعد از ظهر جهت نوشیدن قهوه ( Pausezeit) غیر معمول نیست و دقیقاً کنترل می شود. این زمان 15 الی 20 دقیقه می باشد. زمان صرف ناهار نیز ممکن است فقط 30 دقیقه باشد اگر چه در اکثر دفاتر 45 دقیقه تا یک ساعت هم عادی است. صرف ناهار پشت میز کار موجب نارضایتی است مگر آنکه کاری فوری برای تمام کردن داشته باشید و فراموش نکنید برای همکاران خود هنگامی که برای صرف ناهار می روند آرزویMahlzeit کنید. معنی واقعی این کلمه (( وقت غذا )) است که هم می توان به این معنی گرفت که امیدوارید ناهار مطبوعی صرف کنند و یا اینکه فقط نوعی اعلام شروع زمان ناهار است.

بعضی از خارجی ها ممکن است تعجب کنند که برخی از کارفرمایان آلمانی ( از جمله تعدادی از شرکت های بزرگ) کارکنان خود را ملزم به اعلام ساعت ورود و خروج ( کارت زدن ) می نمایند. چنانچه در حال تقلب گرفتار شوید مشمول اخراج فوری ( البته مشروط به تایید Betriebsral ) خواهید بود.

قوانین ساعات کاری شناور



تعدادی از شرکت های آلمانی برای کارکنان خود ساعت کاری شناور ( Gleitzeit) در نظر می گیرند. در سیستم ساعت کاری شناور کارکنان ملزم هستند که به تعداد ساعات مشخصی که بلوک زمانی ( Blockzeit) نامیده می شود سر کار حضور یابند بطورمثال از 30/8 تا 30/11 صبح و از 30/1 تا 4 بعد ازظهر. این زمان ممکن است از صبح زود یعنی 300/7 یا 8 آغاز شود که البته طبق استانداردهای آلمان خیلی هم زود نیست. کارکنان می توانند برای پر کردن ساعات کاری لازم زودتر از زمان مذکور کار خود را آغاز کنند. بیشتر ساختمان های تجاری از حدود 30/6 یا 7 بعد ازظهر باز هستند. ممکن است شرکتهای کوچکتر به کارکنان خود اجازه دهند تا هر زمانی که می خواهند کار کنند به این شرط که حد اکثر زمان ساعت کاری مجاز روزانه فراتر نرود. از آنجا که قوانین مربوط به ساعت شناور کاری اغلب بسیار پیچیده است ممکن است در مجموعه جداگانه ای از قوانین آورده شود.

هزینه های مسافرت و نقل مکان



هزینه های مسافرت و نقل مکان در آلمان به توافق شما با کارفرمایتان بستگی دارد و معمولاً در قرار داد استخدام و شرایط ذکر شده است. چنانچه شما از خارج از آلمان استخدام شده باشید بلیت هوایی و هزینه های دیگر مسافرت شما اغلب توسط کارفرما یا نماینده او رزرو و پرداخت می شود.به علاوه شما میتوانید هر گونه هزینه اضافی سفر بطور مثال هزینه رفت و آمد به فرودگاه را از کارفرما مطالبه کنید. اگر با اتومبیل به آلمان سفر کنید معمولاً می توانید به میزان مسافت پیموده یا معادل کرایه سفر هوایی مبلغی مطالبه کنید. اکثر کارفرمایان آلمانی هزینه های مکان شما را به آلمان تا مبلغ مشخصی تقبل می کنند اگر چه ممکن است ملزم به امضای قرارداد خاصی شوید که در آن این مطلب قید شده باشد که چنانچه قبل از سپری شدن زمان مشخصی ( مثلاً 5 سال ) استعفا دهید باید درصدی از هزینه های جابجایی خود را بسته به طول مدت خود باز پس دهید.

کار فرما ممکن است هزینه جابجایی مشخصی را بر اساس میزان حقوق سمت و تعداد افراد خانواده شما بپردازد و یا اینکه کل مبلغ را متقبل شود. این مبلغ می بایست برای جابجایی اسباب و اثاثیه یک منزل متوسط کافی باشد ( اثاثیه قصرها معمولاً شامل این مورد نمی شوند! ) و شما باید طبیعتاً هر گونه هزینه اضافی را بپردازید. اگر نمی خواهید اثاثیه خود را به آلمان حمل کنید یا اینکه اسباب کمی دارید ممکن است بتوانید با کمک هزینه ای که کارفرما برای نقل مکان شما اختصاص داده است اثاث مورد نیاز خود را از محل تهیه کنید. در مورد جابجایی های بین المللی دریافت مبلغی معادل حقوق یک ماه امری عادی است و این مبلغ جهت خرجهای متفرقه مثل تعویض وسایل برقی مورد نیاز می باشد. این موارد را از کارفرمای خود سوال کنید. اگر کارفرما مسئول پرداخت کل مبلغ باشد ممکن است از شما بخواهد که دو یا سه برآورد هزینه انجام دهید.
شما معمولاً ملزم هستید که برای جابجایی خود از پیش برنامه ریزی و مبلغ لازم را پرداخت کنید. کارفرما معمولاًمبلغ معادل را به مارک یا یورو به شما باز پرداخت خواهد کرداگر چه احتمال دارد که بتوانید از او بخواهید مستقیماً قبض آن را پرداخت کنیدیا از قبل به شما مساعده نقدی بدهد. چنانچه شما شغل خود را در داخل آلمان تغییر دهید کارفرمای جدید ممکن است هزینه های جابجایی شما را هنگامی که محل منزل خود را عوض می کنید متقبل شود. فراموش نکید که این مورد را از او بخواهیدزیرا که او پیشنهاد پرداخت مبلغ مذکور را نخواهد کرد(این مسئله به این که چقدر برای استخدام شما مستاصل و درمانده شده باشد بستگی دارد! ).

تامین اجتماعی



همه کارکنان آلمانی کارکنان خارجی که برای شرکتهای آلمانی کار میکنند و افراد دارای مشاغل آزاد باید عضو نظام تامین اجتماعی آلمان ( Sozialversicherung ) باشند. تامین اجتماعی در برگیرنده مزایای کهولت ( مستمری و ناتوانی ) بهداشت پرستاری دراز مدت بیکاری و بیمه حوادث کار میباشد. سهم کارمند معمولاً بصورت درصدی از کل در آمد شما محاسبه و در مبداٌ توسط کارفرما از حقوق وی کسر می گردد. هزینه بیمه تامین اجتماعی بطور 50-50 بین کارمند و کارفرما تقسیم می شود. مبلغ مذکور زیاد است ( برای پوشش دادن مزایای گسترده و سخاوتمندانه موجود ) و به آسانی به 40 درصد یا بیشتر از کل حقوق شما بالغ می شود و این بدان معنی است که سهم شما حدود 20 درصد خواهد بود. برای آگاهی از جزئیات بیشتر به فصل 13 رجوع کنید.

بیمه خدمات در مانی



بیمه خدمات درمانی در آلمان برای همه کارکنان اجباری است و بخشی از نظام تامین اجتماعی محسوب می شود. کارکنان می توانند از بین تعدادی از عرضه کنندگان بیمه های خدمات درمانی دولتی یکی را برای خانواده شان برگزینند. اگر حقوق کارمندی از حد بالاتر باشد می تواند از بیمه خدمات درمانی غیر دولتی نیز بهره مند شود اگر چه این امر باید نظیر برنامه دولتی از طریق کارفرما فراهم و مبلغ آن پرداخت گردد. برای اطلاعات بیشتر به فصل 13 رجوع کنید.

صندوق مستمری موسسه



با توجه به طرح گسترده دولت آلمان برای بازنشستگی وجود مستمری شرکتی یا خصوصی در آلمان اجباری نیست و بسیاری از شرکتها و موسسات طرح مستمری خصوصی ندارند. این امر در حال تغییر است بخصوص از زمانی که دولت مجبور شده است از دست و دلبازی خود در طرحهای مستمری بکاهد. چنانچه شما برای یک شرکت بزرگ بین المللی کار می کنید ممکن است بتوانید تا زمانی که در آلمان مشغول به کار هستید در طرح مستمری شرکت مشارکت داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد طرحهای مستمری خصوصی در آلمان ( که عموماً توسط بانکها یا شرکتهای بیمه ارئه می گردند ) به مبحث (( مستمری های تکمیلی )) در فصل 13 رجوع کنید.

بیمه بیکاری



بیمه بیکاری برای همه کارکنان شرکتهای آلمانی اجباری و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است. برای اطلاعات از جزئیات به مطلب (( بیمه بیکاری )) در فصل 13 رجوع کنید.

بیمه حقوق



بیمه حقوق برای بیماری یا حوادث نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است و معمولاً قسمتی از بیمه خدمات درمانی و یا حوادث می باشد. برای اطلات بیشتر به فصل 13 رجوع کنید.

تعطیلات سالیانه



تعطیلات استحقاقی سالیانه شما ( Urlaubsanspruch) به کارفرما و توافقهای جمعی محلی ( tarifliche Vereinbarung) بستگی دارد که کارفرما تحت نظارت آنها عمل می کند. طبق قانون کار آلمان همه کارکنانی که پنچ روز در هفته کار می کنند باید سالیانه از یک حداقل کمک هزینه تعطیلات یعنی حقوق 20 روز کاری ( 4 هفته ) برخوردار باشند.
با وجود این در اکثر مواقع در می یابید که استاندارد آن 25 روز ( یا 5 هفته ) می باشد. کارکنان نیمه وقت متناسب با ساعت کاری معمول هفتگی خود مبلغی را به این منظور دریافت می کنند. بطور مثال اگر شما سه روز در هفته کار می کنید کمک هزینه تعطیلا ت شما در سال 15 روز کاری ( 5 هفته به ازای سه روز کار در هفته ) خواهد بود.
کارفرمایان نباید تعطیلات عمومی رسمی در آلمان ( که اسامی آنها در پایین اعلام شده است ) را به عنوان تعطیلات سالیانه محسوب کنند. در برخی توافقهای جمعی تعطیلات سالیانه بیشتری برای کارکنان منظورشده است و یا به کارکنان خود بسته به سن و سنوات خدمت تعطیلات اضافی اعطا می کنند. در برخی صنایع این توافق ممکن است شامل یک دوره تعطیلات تابستانی نیز باشد که در آن همه کارکنان ملزم به گذراندن دو یا سه هفته تعطیلی بطور همزمان می باشند و در این حین کارخانه یا محل کار نیز کلاً تعطیل خواهد بود.

هر کارفرما بطور جداگانه نیز می تواند زمانی را برای تعطیلی اعلام کند تا همه کارکنان از تعطیلی خود استفاده کنند. اما این موضوع باید از قبل اعلام و توسط شورای کارکنان تایید شود. بسیاری از مشاغل فاصله بین کریسمس و سال نو را تعطیل اعلام می کنند و کارکنان باید از قسمتی از کمک هزینه تعطیلی خود استفاده کنند.
برای اطلاع از چگونگی درخواست مرخصی در تاریخ مورد نظر خود از قبل کسب اطلاع کنید بخصوص اگر در حال حاظر قسمت اعظم تعطیلی شما محدود به زمان تعطیلی محل کارتان می باشد. معمولاً روندی تشریفاتی برای ارائه درخواست مرخصی وجود دارد و عجیب آن است که معمولاً در اوایل سال انجام می گیرد.

طبق مقررات قرارداد و قوانین دیگر پذیرش درخواست مرخصی کارکنان ما فوق یا ارشد به نسبت افراد جزء در اولویت قرار دارد اما این در صورتی است که زمان مورد درخواست خود را قبلاً و طبق قانون اعلام کرده باشند. کارکنان عیالوار معمولاً در گرفتن مرخصی در طول مدتی که مدرسه فرزندانشان تعطیل می باشد در اولویت هستند. همچنین این حقوق به همسران داده می شود که مرخصی در خواستی خود را با توجه به زمان مرخصی همسرشان برنامه ریزی کنند و مهم نیست که هر دو برای یک شرکت کار کنند یا در محل های مختلف مشغول کار باشند.

طبق قانون آلمان کارکنان جدید فقط پس از گذشتن 6 ماه از زمان شروع کار است که می توانند مرخصی درخواست کنندو بیشتر کارفرمایان حد اقل بیش از دوره آزمایشی ( هر زمان از ماه اول تا ماه ششم ) به شما اجازه نمی دهند مرخصی بگیرید. قبل از شروع به یک کار جدید اطمینان حاصل کنید که کارفرمای جدید با مرخصی برنامه ریزی شده شما بخصوص اگر در طول مدت کار آزمایشی باشد موافقت خواهد کرد.

تعطیلات عمومی



تعطیلات عمومی ( Feiertage ) از ایالتی به ایالت ( ) دیگر متفاوتند و گاهی در بین گروهای مختلف مردم در یک ایالت نیز بسته به اینکه مذهب محلی غالب کاتولیک یا پروتستان باشد تفاوت دارند. تاریخ ها یا روزهایی که در ذیل آمده است در بیشتر مناطق کشورآلمان تعطیل عمومی می باشد:

اول ژانویه * روز تحویل سال نو ( Neujahr )
ششم ژانویه عید تعمید عیسی ( Heilige Drei Konige) فقط در بادن وورتمبرگ باواریا ساکسونی آنهالت.
مارس یا آوریل * جمعه خوب ( Karfreiag )
*دوشنبه پاک ( Ostermontag)
اول ماه مه * روز مه یا روز کارگر ( Tag der Arbeit)
مه یا ژئن *روز عروج مسیح ( Auffahrt یا Himmelfahrt )
* روز پنچاهه ( Pfingstmontag )
* روز جسم مسیح ( Fronleichnam) فقط در بادن وورتمبرگ باواریا هسن راین وست فالیای شمالی راین لند پالاتینیت و سارلند
سوم اکتبر * روز اتحاد آلمان ( Tag der Deutschen Einheit )
31 اکتبر *روز اصلاحات ( Reformationstag) فقط در مناطق پروتستان نشین
اول نوامبر *روز قدیس ( Allerheiligen ) فقط در مناطق کاتولیک نشین
24 دسامبر * شب کریسمس ( Heilige )
25 دسامبر * روز کریسمس ( Weihnacht )
26 دسامبر * روز دوم کریسمس
31 دسامبر * شب سال نو ( Sylvester )

* تعطیلات ملی
* در برخی از مناطقی که اکثر افراد کاتولیک هستند ممکن است برای روزهای Mardi Gras (Karneval ) مثل Weiberfastnacht در کلن و دوسلدورفFasching در باواریا و بادن –وورتمبرگ یاRosenmontag در بن کلن و دوسلدورف تعطیلات نیمه رسمی داشته باشند. بادن – وورتمبرگ و باواریا به عنوان مناطقی که بیشترین تعطیلات عمومی سالانه معمولاً 12 یا13 روز را دارند شناخته شده اند در حالیکه در سرتا سر آلمان 9 روز تعطیل عمومی به رسمیت شناخته شده است.

اگر یک تعطیل عمومی با پایان هفته مصادف شود روز دیگری جایگزین آن نخواهد شد. بسیاری از شرکت های آلمانی در طول کریسمس و سال نو بطور مثال از ظهر 24 دسامبر تا دوم ژانویه تعطیل میباشند و همه کارکنان ملزم هستند تعطیلی سالیانه خود را در روزهایی بگیرند که تعطیل عمومی نیست.

مرخصی اضطراری و ازدواج



بسیاری از شرکتهای آلمانی مرخصی های اضافی را برای اسباب کشی ازدواج خود کارمند و یا یکی از افراد خانواده وی تولد فرزند مرگ یکی از اعضای خانواده یا بستگان نزدیک و یا برخی دلایل دیگر در نظر می گیرند. دلایل و موضوعاتی که به گرفتن مرخصی اضطراری ( Sonderurlaub) منجر می شود معمولاً در توافقهای جمعی توضیح داده شده اند.

مخارج پرداختی



انواع مخارج ( Spesen ) پرداختی توسط کارفرما معمولاً در شرایط استخدام شما ذکر شده است و احتمالاً هزینه های رفتن از منزل به محل کار را در بر می گیرد که معمولاً شامل بلیت فصلی قطار درجه دو و یا پرداخت قیمت معادل آن می باشدو ماهانه با حقوق به شما پرداخت می گردد. شرکتهایی که برای کارکنان خود رستوران یا سلف سرویس ندارند ممکن است هزینه ناهار را بپردازند و یا اینکه بن غذا در اختیارشان قرار دهند. هزینه های پرداختی جهت مسافرت های کاری یا برای آموزش و تعلیم ممکن است در شرح شرایط استخدام شما ذکر شده باشند و یا در فهرست جداگانه ای ذکر گردند.

دوره های آزمایشی و مهلت اخطار پیش از برکناری یا ترک کار



اکثر مشاغل یک دوره آزمایشی ( Probezeit ) یک تا شش ماهه دارند که به نوع کار سمت شما و کارفرما بستگی دارد. معمولاً این دوره آزمایشی به عنوان قسمتی از قرار داد استخدام یا توافق جمعی تعیین شده است. طی این دوره هر یک از طرفین می توانند بدون اطلاع قبلی و بدون پرداختن هر گونه جریمه مالی به قرار داد استخدام خاتمه دهند مگر اینکه در قرار داد استخدام طور دیگری قید شده باشد. بسته به میزان حقوق پرداختی و رده بندی قانونی کارکنان طول دوره آزمایشی را قانون محدود کرده است و معمولاً قابل تمدید و ادامه نمی باشد. چنانچه فرد مذکور حتی برای چند ساعت یا چند روز پس از اتمام دوره رسمی آزمایشی مشغول به کار بوده باشد فرض بر این است که استخدام شده است بدون در نظر گرفتن این امر که قرار داد استخدام تنظیم شده است یا خیر.
مهلت اختار پیش از ترک کار یا برکناری کارمند به کارفرما تخصص و طول مدت خدمت شما بستگی دارد و معمولاً در قرار داد استخدام و شرایط آن قید شده است. در غیر این صورت برای خاتمه قرار داد استخدام قانون مربوطه در مورد آن ( هم برای کارفرما و هم کارمند ) اعمال می شود. مدت قانونی این مهلت از یک ماه (که باید در پانزدهم یا آخر ماه خاتمه یابد ) تا 7 ماه خسته کننده و طولانی که مخصوص کارکنان با سابقه بیش از 20 سال خدمت می باشد متغیر است. برای روسا و مدیران اجرایی قرار دادهایی که آنها را ملزم به گذراندن مهلت سه ماهه ای می کند که زمان خاتمه آن پایان یکی از فصول سال باشد ( 30 مارس 30 ژوئن 30 سپتامبر یا 31 دسامبر )غیر معمول نیست. در حقیقت این بدان معنی است که اگر شما زمان کناره گیری از کار را مثلاً تا سوم آوریل به کارفرما اعلام نکنید ملزم به ادامه کار تا پایان سپتامبر خواهید بود( زیرا موفق نشده اید تا اول آوریل مهلت سه ماهه کاملی را به کارفرما بدهید ). پس از تصدی کاری برای چند سال مدت این مهلت ممکن است تا 6 ماه یا حتی یک سال افزایش یابد و در صورت لزوم این امر در قرار داد استخدام ذکر شده است.
با اینه زمان های طولانی مهلت خواسته شده است به نظر بردگی قرار دادی بیابداین امکان هم وجود دارد که در صورت توافق طرفین از قسمتی یا تمامی آن صرف نظر کرد. اگر چه در این صورت لازم است که فرد مستعفی از حق سنوات خدمت خود که ممکن است بالغ بر حقوق چندین ماه باشد و حداقل قسمتی از آن هم بدون کسر مالیات محاسبه میشود چشم پوشی کند. چنانچه کارفرما ورشکست شود و نتواند حقوق شما را پرداخت کند شما می توانید بدون اعلام قبلی به کار خود خاتمه دهید. دلایل موجه دیگر برای ترک کار بدون اعلام قبلی ایراد ضرب و شتم و یا سوء استفاده و بد رفتاری نسبت به شما یا یکی از همکاران توشط کارفرما یا نقض غیر موجه مواد قرار داد استخدام است.

آموزش و تعلیم



آموزش مارکنان در آلمان امری بسیار جدی است. اعم از اینکه در دفتر خودتان و یا در مکانی خارج از آن صورت گیرد. آموزش ممکن است شامل سمینارهای مدیریت دوره های فنی بخصوص دوره های آموزش زبان و یا هر شکل دیگری از آموزش عالی غیر دانشگاهی باشد. اگر لازم باشد که برای انجام کار خود زبانی بیاموزید و یا معلومات خود را افزایش دهید احتمالاً کارفرما هزینه این آموزش را پرداخت خواهد کرد.
اکثر کارفرمایان در آلمان طبق قانون ملزم به اختصاص دادن بخشی از کل حقوق های پرداختی برای آموزش و تعلیم کارکنان خود می باشند و باید یک برنامه آموزشی منظم که همه کارکنان را تحت پوشش قرار دهد در حد توان و امکانات خود ایجاد کنند. شورای کارکنان ( Betriebsrat ) باید برنامه آموزشی را بررسی و تایید کند و مطمئن شود که مبالغ هزینه شده بطور صحیح و شایسته جهت بهره مندی همه کارکنان در همه سطوح و در کل شرکت توضیع شده است. معمولاً بخش عمده ای از بودجه آموزشی در اختیار اعضای شورای کارکنان قرار می گیرد تا در دوره های آموزشی درباره قانون کار مدیریت امور مالی و دیگر موضوعات مرتبط با مسئولیت هایی که به عهده دارند شرکت کنند.
به نفع شماست که در دوره های آموزشی سمینار ها و سخنرانیهایی که از نظر شما به نفع خودتان و کارفرما هستند پرس جو تحقیق کنید. بیشتر کارفرمایان به تقاضای کارکنان جهت شرکت در یک دوره آموزشی در ساعات کاری توجه مناسب نشان می دهند و معقولانه برخورد می کنند البته به این شرط که این کار بطور دائم انجان ندهید. اگر شما تصمیم به اخذ یک مدرک رسمی یا گذراندن دوره ای برای گرفتن گواهی آن داشته باشید و این کار چند ماه یا چند سال وقت لازم داشته باشد ممکن است کارفرما هزینه آن را ( شامل کتابها امتحانات و دیگر مخارج ) بپردازد این فقط در صورتی است که شما توافقنامه ای با او به امضاء برسانید که چنانچه پس از اتمام دوره آن شرکت را ظرف چند سال مشخص آینده ( معمولاً حدود سه الی پنچ سال ) ترک کنید هزینه پرداختی را باز پس دهید.
چنانچه یک شرکت آلمانی را به قصد کار در یک شرکت دیگر ترک کنید ممکن است کارفرمای جدید با این فرض که آموزشهای شما بهره مند خواهد شد هزینه پرداختی شما را متقبل شود.

بارداری و زایمان



طبق قانون آلمان مادران فعلی و مادران آینده از حمایتهای جسمی و مالی بسیاری در محل کار برخوردار می شوند. این وظیفه بسیار جدی انگاشته می شود و حتی قانون مجزایی با عنوان قانون حمایت از مادران (Mutterschutzgesetz که به MuSchG مخفف شده است) وضع شده که جزئیات بیشتر در آن شرح داده شده است.
هر خانمی بلافاصله پس از اینکه متوجه بارداری خود شد باید با ارائه یک گواهی از پزشک خود به اداره پرسنلی یا منابع انسانی کارفرما را از وضعیت خود آگاه سازد. این گواهی شروط قانون حمایت از مادران را نافذ و فعال می سازد. این قانون نه تنها شامل حق مرخصی وی در هنگام زایمان می شود بلکه شامل محدودیتهایی در نوع کاری که احتمالاً در دوران بارداری انجام می دهد حمایت از وی در برابر اخراج احتمالی دوره های استراحت اضافی و هر گونه مزایای تضمین شده توسط قانون نیز می باشد. حمایتهای دوران بارداری برای تمام بانوان بدون توجه به طول دوره استخدام و یا موقعیت زندگی زناشویی یکسان است.
کارکنان باردار نباید در مشاغلی که لازمه آن خم شدن یا فشار آوردن به خود و یا برداشتن و حمل بارهای سنگین است کار کنند. همچنین آنها مجاز نیستند شبها روزهای یکشنبه یا تعطیلات یا در هر شغلی که آنها را در معرض حلالهای شیمیایی قرار دهد و یا با احتمال زیاد با بیماری یا حادثه همراه باشد کار کنند. آنها می بایست مرخصی کافی برای مراجعه به پزشک و انجام تستهای مربوط به حاملگی داشته باشند . کارکنان باردار پس از آغاز ماه پنچم بارداری نباید مجبور ب 





ثبت آگهی در سایت بی هاو کو رایگان است و مسئولیت آن به عهده آگهی دهنده می باشد.
جهت استفاده هر چه بهتر از اطلاعات تجاری و ارتباطات مفید در راستای توسعه اقتصادی ایران شرایط عضویت فقط برای شركتهای ثبت شده و بنگاه های اقتصادی معتبر می باشد . همچنین مدیریت سایت در صورت ارائه مجوز قانونی فعالیت اقتصادی، آرم شركت معتبر را در كنار اسم شركت نمایش می دهد. این بدین مفهوم است كه این شركت در اداره ثبت شركتها ثبت گردیده و دارای آدرس و شماره های تماس معتبر می باشد... اطلاعات بیشتر
لطفا جهت هرگونه سوال یا پیشنهادی    با ما تماس    حاصل نمائید.
شماره تماس : 88201695/7 - 021